دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هستند

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بی‌توجهی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی نسبت به اجرای قوانین جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای این قانون هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید، محسن بزرگی روز چهارشنبه در همایش حقوق شهروندی و تکریم حقوق ایثارگران در استان گلستان گفت: برابر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند، سالانه گزارش عملکرد خود در این زمینه را به بنیاد شهید ارائه دهند.

وی بابیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران سال قبل در نامه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرایی از آنها خواست تا گزارش اقدامات خود در قبال ایثارگران را ارائه دهند، بیان داشت: متاسفانه تا کنون حتی یک دستگاه هم این گزارش را ارسال نکرده است.

مدیران دستگاه‌های اجرایی به استیفای حقوق ایثارگران توجهی ندارند 

بزرگی اضافه کرد: در جلساتی که با مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود، همه آنها از ایثارگری و رشادت این قشر صحبت می‌کنند اما در موقع عمل و استیفای حقوق ایثارگران، توجهی به قوانین ندارند.

وی ادامه داد: البته اجرای قوانین نیاز به بودجه و منابع کلان دارد که یکی از دلائل کم توجهی به اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی و دولت‌های قبل، کمبود بودجه است.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین گفت: بودجه بنیاد شهید در دولت سیزدهم ۲ برابر شد و این نشانه اهتمام ویژه این دولت به ایثارگران است.

بزرگی افزود: در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، حقوقی برای این قشر پیش بینی شده که تحقق آن به منابع و بودجه کلان نیاز دارد که تامین همه آن با توجه به تورم و گرانی‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به ماده ۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران گفت: در این ماده قانونی وزارت راه و شهرسازی مکلف به تامین زمین برای این قشر شده است که موضوع باید در استان‌ها توسط بنیاد شهید و دستگاه متولی پیگیری شود.

معاون بنیاد شهید به انعقاد چند تفاهم نامه بنیاد شهید با قوه قضاییه (معاون اول و ستاد دیه) اشاره کرد و گفت: در بحث آزادی ایثارگران جرائم غیرعمد در تفاهم نامه با ستاد دیه مقرر شد تا پنج برابر منابع بنیاد شهید را ستاد دیه تامین کند.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین از رسیدگی به شکایات ایثارگران و خانواده معظم شاهد در کمیسیونی تخصصی خبر داد و بیان داشت: در این کمیسیون که امکان صدور رای را هم دارد، ۲ نماینده از بنیاد شهید و چهار نماینده از وزیران دفاع و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان استخدامی و نماینده دستگاه طرف شکایت حضور دارند.

وی گفت: از سال‌های گذشته تعداد هزار و ۱۴۰ پرونده شکایت ایثارگران در بنیاد شهید رسوب کرده بود که این کمیسیون رسیدگی به آنها را آغاز کرد و تاکنون ۲۴۰ پرونده منجر به صدور رای و ۳۰۰ پرونده دیگر هم در مرحله کارشناسی برای ورود به صحن کمیسیون قرار دارد.

بزرگی از همه دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور خواست تا در اجرای قوانین مرتبط با ایثارگران کوتاهی و ترک فعل نکنند که غیر اینصورت مدیر مربوطه به دادسرای کارکنان دولت معرفی خواهد شد.