اساسنامه

 

 

اساسنامه

موسسه معاضدت قضایی و توسعه خدمات حقوقی کوثر

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

تبصره ۱۰ ماده واحده‌ی بودجه سال 1401 بنیاد شهید و امور ایثارگران مصوب 22/12/1400 هیئت محترم امنای بنیاد شهید و امور ایثارگران مقرر نموده است : «در اجرای سیاستهای کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران ، با هدف حمایت قضایی از ایثارگران و خانواده آنان و صیانت و حفاظت از حریم ایثارگری و به منظور انجام اقدامات لازم و عملیاتی کردن ساز و کارها و برنامه‌های مربوط به خرید و ارائه خدمات تخصصی حقوقی با کیفیت بالا و با کمترین هزینه ممکن به جامعه هدف از طریق حقوقدانان، وکلا و متخصصین در حوزه‌های مختلف حقوقی، بنیاد مجاز است راسا یا از طریق سازمانها و موسسات وابسته نسبت به تاسیس موسسه مستقل اقدام نماید. اساسنامه موسسه به تصویب معاون رییس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌رسد. در صورتی که از محل ارائه خدمات به سازمانها، موسسات و شرکت های وابسته و تابعه بنیاد یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی عوایدی حاصل گردد منابع حاصله باید برابر بودجه مصوب موسسه صرف کاهش یا حذف هزینه‌های جامعه هدف گردد. کلیه سازمانها، موسسات و شرکتهای وابسته و تابعه بنیاد تمامی فعالیتهای حقوقی خود را از طریق موسسه مذکور انجام و هزینه های آن را پرداخت خواهند نمود.» در اجرای تکلیف فوق و نیز در اجرای فرامین بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در اولویت دادن به ایثارگران در اشتغال و استخدام، موسسه موسسه معاضدت قضایی و توسعه خدمات حقوقی کوثر  با مشخصات و اساسنامه حاضر توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران (که در این اساسنامه بنیاد نامیده می شود) تاسیس می شود.

 

ماده 1- نام موسسه و نوع و مدت آن

نام موسسه عبارت است از موسسه معاضدت قضایی و توسعه خدمات حقوقی کوثر که موسسه‌ای است غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرتجاری و در راستای تحقق اهداف مندرج در مقدمه و برای مدت نامحدود تأسیس می شود.

 

ماده 2- تابعیت موسسه

مؤسسه دارای تابعیت ایرانی و غیرقابل تغییر است.

 

ماده 3- نشانی قانونی موسسه

اقامتگاه قانونی موسسه شهرستان تهران خیابان فخررازی روبری اداره آموزش کارکنان بنیاد (مرکز آموزش امام خمینی) پلاک 22 کد پستی 1314715611 می باشد.

 

ماده 4- موضوع فعالیت و حدود وظایف موسسه

4-1-  ارائه مشاوره حقوقی بصورت مستمر یا موردی به جامعه‌ی هدف بنیاد؛

4-2- ارائه خدمات تخصصی حقوقی با کیفیت بالا و با کمترین هزینه ممکن به جامعه هدف از طریق حقوقدانان، وکلا و متخصصین در حوزه‌های مختلف حقوقی؛

4-3- ارائه خدمات تخصصی حقوقی اعم از مشاوره و خدمات وکالت به کلیه سازمانها، موسسات و شرکتهای وابسته و تابعه بنیاد و سایر اشخاص و دستگاههای متقاضی؛

4-4- انجام امور پژوهشی مورد نیاز در حوزه مسایل حقوقی، تدوین پیش نویس لوایح، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و تدوین و ارائه ‌محتواهاي حقوقي کاربردي مورد نیاز موسسه؛

4-5- حمایت از تاسیس سازمانهای حقوقی ایثارگرنهاد(سحا) و سازمانهای مردم نهاد با محوریت جامعه هدف در وزارت کشور و سایر دستگاههای اجرایی؛

4-6- حمایت از تاسیس موسسات داوری و میانجیگری در چارچوب قوانین و مقررات در جهت ارایه خدمت و حل و فصل مشکلات حقوقی جامعه هدف؛

4-7- استفاده از ظرفیت وکلای دادگستری در راستای انجام ماموریتهای قانونی معاضدتی و حمایتی و آسیب‌شناسی مقررات حوزه ایثارگری و تهیه و تدوین مقررات مورد نیاز بنیاد؛

4-8- توسعه امور اشتغال وکلای همکار موسسه و ساماندهی امور ارتقای علمی و عملی و رفاهی آنان؛

4-9- تقویت بنیه علمی و عملی اشخاصی که با سهمیه ایثارگری در مشاغل حقوقی پذیرفته می‌شوند؛

4-10- ارائه هر نوع خدمات مجاز حقوقی به وسیله وکلا و کارشناسان همکار موسسه؛

4-11- تألیف و تدوین و ویرایش مقالات و کتب و متون حقوقی و ترجمه غیررسمی این متون؛

4-12- رایزنی و انعقاد تفاهم‌نامه با سایر موسسات حقوقی اعم از داخلی و خارجی به منظور تعریف همکاری‌های مشترک ؛

4-13- همکاري‌هاي داخلي و بين المللي با مراکز علمي و تخصصي و مؤسسات مشابه در جهان و برگزاری همایش‌ها، سمینارها و کنفرانسهای علمي و تخصصي حقوقی اعم از داخلی و بین‌المللی و اجابت دعوت و حضور فعال در موارد مشابه؛

4-14-  ارزیابی و رتبه‌بندی و بهره‌مندی از روش‌های تشویقی در جهت اعتلای رفتار سازمانی و حرفه‌ای ؛

4-15- انتشار فصلنامه و نشريات تخصصي، علمي و پژوهشي با رعايت قوانين، مقررات و ضوابط مربوط؛

4-16- ايجاد ارتباط مستمر با مراکز تحقيقاتي داخلي و خارجي فعال در اين زمينه در چارچوب قوانين و مقررات و ضوابط کشور؛

4-17-  بازاريابي فعالیتهای حقوقي به صورت برخط و ديجيتال در راستاي انجام موضوعات موسسه؛

4-18- انعقاد قرارداد با کليه اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از عمومي و خصوصي از جمله بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري با هر موضوع مجاز و قانونی؛

4-19- قبول وکالت مدني و تنظيم قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از داخلي و خارجي به منظور تعيين وکيل از ميان وکلاي دادگستري همکار مؤسسه يا وکلاي ديگر داراي پروانه معتبر وکالت (با اولویت وکلای ایثارگر) و تفويض وکالت به ايشان جهت اقدام در کليه مراجع قضائي داخلي و بين المللي با رعايت کليه ضوابط و مقررات مربوط؛

4-20- قبول وکالت مدني و نمايندگي اشخاص حقيقي و حقوقي داخلي و خارجي در کليه مراجع اداري و سازمانها و نهادهاي دولتي و غير دولتي و عمومي از جمله  شهرداري ها و کميسيون هاي آن، مراجع مربوط به تعزيرات حکومتي، مراجع مالياتي و کميسيون هاي آن و هيات هاي رسيدگي تحت پوشش وزارت کار و امور اجتماعي با رعايت کليه ضوابط و مقررات مربوط با اختیار تعیین وکیل از میان وکلای دادگستری؛

4-21- برگزاري دوره هاي علمي و آموزشي براي سازمان‌ها، ارگان‌ها و ادارات متقاضي در جهت ارتقاء دانش علمي و عملي  کارکنان آنها در زمينه های حقوقي و مرتبط با آن؛

4-22- ارائه خدمات آموزشي حقوقي، کارشناسي و برگزاري کارگاههای تخصصي در امور حقوقی در جهت ارتقا علمی و عملی ایثارگران و صاحبان مشاغل حقوقی؛

4-23- خريد و فروش اموال منقول يا غيرمنقول در راستاي موضوع موسسه و رفع حوائج آن و افتتاح حساب نزد کليه بانکها و موسسات مالي و اعتباري مجاز و اخذ وام و تسهيلات از اشخاص حقوقي و بانکها و موسسات مالي و اعتباري مجاز و سایر مراجع قانونی و شرکت در مناقصه ها و مزايده هاي مرتبط با موضوعات مندرج در اساسنامه با رعايت کليه ضوابط و مقررات مربوط و قبول هدایا از اشخاص حقیقی و حقوقی؛

4-24- تاسیس شعب و اخذ نمایندگی از موسسات معتبر داخلی و بین‌المللی و تسهیلات بانکی و انجام هرگونه عملیات مباح در جهت پیشبرد اهداف موسسه به تشخیص هیئت مدیره؛

4-25- پیگیری و احقاق حقوق آسیب دیدگان و بازماندگان قربانیان اقدامات خصمانه علیه ملت ایران در مراجع داخلی، خارجی و سازمانهای و محاکم بین‌المللی.

 

 

ماده 5- سرمایه موسسه

سرمایه موسسه مبلغ ده میلیارد ریال نقدی است که توسط بنیاد به موسسه پرداخت شده است.

 

ماده 6- ارکان موسسه

ارکان موسسه عبارتند از: 1- هیئت امناء 2-  هیئت مدیره 3- مدیر عامل

 

ماده 7- اعضای هیئت امناء

هیئت امنای موسسه متشکل از پنج نفر و به شرح زیر است: 1- رئیس بنیاد بعنوان رئیس هیئت امناء 2- معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد بعنوان دبیر هیئت امناء 3-سه نفر حقوقدان به پیشنهاد معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد و تایید رئیس بنیاد.

 

ماده ۸ – وظايف واختیارات هیئت امناء:

8-1- تصويب اساسنامه موسسه و هر گونه تغییرات در اساسنامه؛

8-2- تصویب آئین نامه‌های داخلی اعم از استخدامی، مالی و معاملاتی موسسه؛

8-3-  برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده؛

8-4- انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل مؤسسه؛

8-5-  تصویب گزارش سالانه هیئت مدیره ؛

8-6-  تصویب بودجه سالانه مؤسسه به پیشنهاد هیئت مدیره؛

8-7- انتخاب بازرس قانونی مؤسسه در صورت لزوم؛

8-8- تصمیم‌گیری در مورد تقسیم سود سالیانه؛

8-9- تصمیم‌گیری در مورد کاهش و یا افزایش سرمایه؛

8-10- تصمیم گیری در خصوص تاسیس یا انحلال شعب

8-11- تصمیم‌گیری در مورد انحلال مؤسسه و انتخاب اولین مدیر تصفیه مؤسسه

تصمیم گیری در هر موردی که در اساسنامه مرجعی برای آن تعیین نشده باشد.

تبصره: جلسات با ریاست رئیس هیئت امنا و در غیاب ایشان با ریاست دبیر هیئت امنا تشکیل می گردد. دعوت هیئت امنای مؤسسه توسط دبیر هیئت امنا و به درخواست رئیس یا دبیر هیئت امنا، هیئت مدیره یا مدیرعامل به عمل می‌آید.

 

ماده 9- نصاب تصمیم گیری و رسمیت هیئت امنا

جلسات هیئت امنا همواره با حضور 4 نفر از اعضای هیئت امنای مؤسسه رسمیت می یابد و تصمیمات آن همواره با حداقل سه رای که در بر دارنده رای رئیس جلسه باشد معتبر است. در صورت تساوی آراء، رأی گروهی که مشتمل بر رأی رئیس جلسه باشد، معتبر خواهد بود.

 

ماده 10- هیئت مدیره

هیئت مدیره مرکب از ۳ تا ۵ نفر عضو از میان فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و بالاتر رشته های حقوق به شرط داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار مرتبط و حداکثر به مدت دو سال توسط هیئت امنا انتخاب می شوند.

تبصره ۱: اعضای هیئت مدیره قابل عزل و یا تجدید انتخاب می باشند.

تبصره ۲: معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد به مناسبت سمت خود همواره بعنوان رئیس هیئت مدیره خواهد بود. هیئت امنا یک نفر از اعضای هیئت مدیره را به سمت مدیر عامل انتخاب و می‌تواند برای سایر اعضا سمت‌های دیگری را تعیین نماید.

تبصره 3: جلسات هیئت مدیره با دعوت رییس هیئت مدیره و به ریاست او و در غیاب وی به ریاست مدیرعامل منعقد می‌گردد. زمان مکان و دستور جلسه باید 24 ساعت قبل به طور مکتوب و یا روشهای اطمینان‌آور دیگر به اطلاع اعضا رسیده باشد

 

 

ماده 11-  شرایط کناره‌گیری اعضاء یا خروج آنان از هیئت مدیره مؤسسه

اعضای هیئت مدیره در صورت فوت، عزل، استعفا و حجر از عضویت هیئت مدیره خارج می شوند. همچنین هیئت امنا می تواند هر کدام از اعضای هیئت مدیره را که فاقد شرایط عضویت در موسسه شود یا اقدام به فعالیتهای موضوع ماده ۵ اساسنامه خارج از مؤسسه نماید در صورت صلاحدید از عضویت در هیئت مدیره عزل نماید.

 

ماده ۱2- شرایط همکاری اعضای هیئت مدیره

همکاری اعضای هیئت مدیره در مؤسسات تحقیقات حقوقی و تدریس آنان در مراکز علمی، آموزشی و عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها مجاز است. اعضای هیئت مدیره حق داشتن دفتر وکالت خصوصی و عضویت در مؤسسات مشابه دیگر به عنوان اعضای هیئت مدیره یا تحت هر عنوان دیگر را ندارند.

 

ماده 13- وظایف و اختیارات هیئت مدیره:

هیئت مدیره مؤسسه دارای اختیارات زیر می باشند:

13-1- نظارت بر اداره امور جاری اداری، مالی و حقوقی موسسه؛

13-2- پیشنهاد تصویب ساختار تشکیلاتی مؤسسه و آیین نامه معاملاتی آن ؛

13-3- نمایندگی موسسه در برابر اشخاص و کلیه  ادارات دولتی و مؤسسات خصوصی؛

13-4- نصب و تغییر کلیه مأموران و کارکنان موسسه و تعیین شغل و حقوق و دستمزد و انعام ترفیع و تنبیه سایر شرایط استخدام و معافیت و خروج آنها از خدمت و مرخصی و بازنشستگی و مستمری وراث آنها و اخراج کارکنان مؤسسه؛

13-5- تصویب قراردادهای خدماتی ، مشاوره ای و وکالتی مؤسسه؛

13-6- بررسی گزارش ادواری مدیر عامل؛

13-7- بررسی و تصویب بودجه مورد نیاز مؤسسه و پیشنهاد به هیئت امنا؛

13-8- تنظیم گزارشهای سالانه یا مقطعی مؤسسه؛

13-9- حضور در مجالس، همایشها، سمینارها و مراسم رسمی و مراجع قضایی به نمایندگی از مؤسسه؛

13-10- افتتاح حساب و استفاده از آن به نام موسسه نزد بانکها و مؤسسات؛

13-11- دریافت مطالبات موسسه و پرداخت بدهی های آن از اصل و متفرعات؛

13-12- تعهد، ظهر نویسی، قبولی، پرداخت و واخواست اوراق تجارتی؛

۱3-13- عقد هر نوع قرارداد و تغییر و تبدیل یا فسخ و اقامه آن در مورد خرید و فروش و معاوضه اموال منقول و غیر منقول و ماشین آلات و مناقصه و مزایده و غیره که جزء موضوع موسسه باشد، از جمله انجام کلیه عملیات و معاملات؛

13-14- به امانت گذاردن هر نوع اسناد و مدارک و وجوه در صندوق های دولتی و خصوصی و استرداد آنها؛

13-15- تحصیل اعتبار از بانکها و شرکتها و مؤسسات و هر نوع استقراض و اخذ وجه به هر مبلغ و به هر مدت و به هر میزان بهره و کارمزد و یا هرگونه شرایطی که مقتضی باشد؛

13-16- اقامه هر گونه دعوی و دفاع از هر گونه دعوی یا تسلیم به دعوی یا انصراف از آن اعم از حقوقی و کیفری با داشتن تمام اختیارات مراجعه به امر دادرسی از حق پژوهش، فرجام، مصالحه، تعیین وکیل، سازش، ادعای جعل نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین داور با یا بدون اختیار صلح و بطور کلی استفاده از کلیه حقوق و اجرای کلیه تکالیف ناشیه از قوانین مربوطه و تعیین وکیل برای دادرسی و غیره با یا بدون حق توکیل و وکیل در توکیل و لو کراراً، تعیین مصدق و کارشناس، اقرار خواه در ماهیت دعوی و خواه به امری که کاملاً قاطع دعوی باشد، دعوی خسارت، استرداد دعوی، جلب شخص ثالث و دفاع از دعوای ثالث، اقدام به دعوای متقابل و دفاع از آن، تأمین مدعی به، تقاضای توقیف اشخاص و اموال از دادگاهها، اعطای مهلت برای پرداخت مطالبات موسسه، درخواست صدور برگ اجرائی و تعقیب اجرائی و اخذ محکوم به چه در دادگاه و چه در ادارات و دوائر ثبت اسناد؛

13-17- استخدام و یا عقد قرارداد با مشاورین حقوقی وکلا و کارشناسان مورد نیاز و تعیین حق‌الزحمه آنان؛

13-18- تعیین میزان استهلاک ها؛

۱3-19- تنظیم خلاصه صورت دارایی و بدهی های موسسه هر شش ماه یکبار و دادن آن به بازرس موسسه؛

13-20- پیشنهاد تاسیس یا انحلال شعب و اصلاح اساسنامه به هیئت امنا جهت بررسی و تصویب؛

تبصره ۱: هیئت مدیره می تواند در مواقع لزوم از نظریات کارشناسان و مشاورین حقوقی به صورت موردی ضمن تعيين حق‌الزحمه آنان استفاده کند.

تبصره ۲- هیئت مدیره مسئولیت پاسخگویی به اقدامات کلیه اعضا و کارکنان مؤسسه را در حد امور تفویض شده به آنان در کلیه مراجع به عهده دارد.

ماده 14- دارندگان حق امضا در موسسه

دارندگان حق امضاي اوراق و اسناد بهادار از قبیل چک، سفته، برات و اسناد تعهد آور و قراردادها را هیئت امنا تعیین می کند.

 

ماده 15- مدیرعامل

مدیرعامل بالاترین مقام اجرائی مؤسسه بوده که از بین اعضای هیئت مدیره و توسط هیئت امنا حداکثر برای مدت ۲ سال انتخاب می‌شود و عضو هیئت مدیره موظف مؤسسه محسوب و مسئول اداره مؤسسه بر طبق مقررات این اساسنامه و مصوبات هیئت امنا و هیئت مدیره خواهد بود. هیئت مدیره می‌تواند بخشی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.

 

ماده 16- هیئت امنا یک نفر خارج از هیئت مدیره را به سمت بازرس انتخاب می‌کند. بازرس باید گزارش سالانه خود را جهت اخذ تصمیم در مورد حسابهای موسسه به هیئت امنا تقدیم نماید.

 

 

ماده 17- سال مالی

سال مالی موسسه از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال خاتمه می‌یابد به استثناي سال اول که ابتداي آن از تاریخ تاسیس موسسه است.

 

ماده 18- نحوه تسهیم سود

در صورتی که از محل اجرای موضوعات موسسه عوایدی حاصل گردد منابع حاصله باید برابر بودجه مصوب موسسه صرف کاهش یا حذف هزینه‌های جامعه هدف گردد. هیئت امنا در مهلت مقرر در اساسنامه نسبت به رسیدگی حسابها و ترازنامه موسسه اقدام و میزان سود و زیان مؤسسه را پس از کسر هزینه‌ها و کسور قانونی تعیین می‌کند.

 

ماده 19- انحلال مؤسسه

مؤسسه با تصویب هیئت امنا منحل و توسط مدیر تصفیه منتخب هیئت امنا امر تصفیه آن را انجام خواهد داد و پس از اتمام عمل تصفیه ختم تصفیه را اعلام وکلیه دارائیها و وجوه باقیمانده به حساب بنیاد واریز خواهد گردید.

 

ماده 20- مشخصات و اسامی اعضا هیئت مدیره و تغییرات آنان به همراه مجوز هیئت امنا جهت اقدام برابر ضوابط به اداره ثبت شركتها تسلیم می‌گردد.

 

ماده 21- در سایر موضوعاتی که در این اساسنامه قید نشده است، مطابق قوانین موضوعه عمل و رفتار خواهد شد.

 

ماده 22- این اساسنامه برابر تبصره 10 لایحه بودجه 1401 بنیاد شهید و امور ایثارگران مصوب هیئت امنای بنیاد در 22 ماده در تاریخ 02/12/1401 به تصویب معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران رسیده و کلیه مفاد آن و تصمیمات هیئت امنای مؤسسه برای کلیه اعضاء فعلی و سایر اعضائی که بعداً به عضویت مؤسسه می پیوندند و کلیه حاضرین و غایبین و مخالفین و موافقین لازم الاجرا و لازم الاتباع می باشد.

 

 

دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی

معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران