نماینده ولی فقیه در بنیاد و معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید در نخستین نشست شورای فقهی حقوقی چه گفتند،

تهیه منابع فقهی و حقوقی به پشتوانه دار بودن قوانین ایثارگری می انجامد/ بررسی فقهی قوانین ایثارگران در راستای عدالت و اثربخشیست

نماینده ولی فقیه در بنیاد منابع فقهی و حقوقی را موجب پشتوانه دار بودن قوانین مربوط به جامعه ایثارگری و معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد هم این امر را در راستای عدالت اجتماعی و اثربخشی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید رمضان موسوی مقدم در نخستین نشست شورای فقهی و حقوقی بنیاد که در قم برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این جلسات بررسی مباحث علمی، فقهی حقوقی و نظری در حوزه مسائل مبتلا به ایثارگران است. تهیه این منابع باعث می‌شود تا در آینده که بخواهیم مسائل ایثارگران را به قوانین تبدیل کنیم دارای پشتوانه‌های حقوقی و فقهی باشیم.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: موضوع دفاع مقدس  و مسائل مربوط به شهدا، جانبازان و آزادگان از لحاظ تاریخی و فقهی تا امروز زیاد مورد بررسی واقع نشده و این جلسات در راستای بررسی مباحث فقهی حقوقی مسائل مبتلا به ایثارگران مفید خواهد بود.

وی با اشاره به آمار ایثارگران گفت: درحال حاضر بیش از ۳ میلیون نفر تحت پوشش این ستاد هستند که از این تعداد ۲۲۸ هزار و ۸۰۰ شهید، ۶۳۶ هزار و ۵۸۳ جانباز ۵ درصد و بالاتر و ۴۳ هزار آزاده هستند و این آمار اهمیت کار این جلسات را مشخص می‌سازد. 

بررسی فقهی و حقوقی قوانین ایثارگران به منظور برقراری عدالت و اثربخشی است


محسن بزرگی، نیز در این جلسه گفت: ابتکار عمل حوزه نمایندگی ولی فقیه در تشکیل این شواری فقهی و حقوقی موجب ابهام‌زدایی از مسایلی است که در آینده در پیش رو خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: اکنون شورای حقوقی در بنیاد داریم که با ابلاغیه نهاد ریاست‌جمهوری فعال است، آخرین آیین‌نامه آن مربوط به آذر سال ۱۴۰۰ می‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: موضوعاتی که در این شورا مورد بحث قرار می‌گیرد، موضوعات مبتلا به ایثارگران است و می‌توان به برخی ابهامات قانون جامع ایثارگران اشاره کرد.

بزرگی عنوان‌کرد: بررسی حقوقی و فقهی روی کلیه قوانین پراکنده ایثارگران در راستای برقراری عدالت و ارتقای اثربخشی و افزایش رضایت‌مندی ایثارگران است.