از سخنرانی در همایش حقوق شهروندی تا دیدار با خانواده های شهید و جانباز  و استاندار آذربایجان شرقی تا برپایی نشست با خبرنگاران

از سخنرانی در همایش حقوق شهروندی تا دیدار با خانواده های شهید، جانباز و استاندار تا برپایی نشست با خبرنگاران

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سفر یک روزه به استان آذربایجان شرقی برنامه‌های متعددی از جمله سخنرانی در همایش حقوق شهروندی، دیدار با خانواده های شهید و جانباز ۷۰درصد، دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، برپایی نشست با خبرنگاران و تجلیل از مدیران حقوقی استان را به انجام رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران، محسن بزرگی معاون حقوقی و امور مجلس این بنیاد که برای حضور و سخنرانی در دومین همایش حقوق شهروندی به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در این سفر یک روزه علاوه بر سخنرانی در این همایش، دیدارها و نشست‌های متعددی هم برگزار کرد.

رشد ۱۳ برابری معاضدت قضایی در دولت سیزدهم

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در همایش « حقوق شهروندی و ایثار » در تبریز، معاضدت قضائی را شامل امکاناتی دانست که قانون برای افراد ناتوان مالی یا معسر در نظر گرفته  و یکی از ماموریت‌های مهم و اصلی معاونت حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران را رسیدگی به امور حقوقی و قضائی جامعه هدف  برشمرد.
بزرگی با گسترده و متنوع خواندن مسائل حقوقی ایثارگران اظهار کرد: در این میان معاضدت‌های قضایی یکی از دستورکار‌های اصلی برای حمایت مادی و معنوی از جامعه هدف است که دستورالعمل جدید آن طی ماه‌های اخیر تدوین و نهایی شده و طبق آن اعتبارات برای هر پرونده به ۲۰۰ میلیون ریال افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در صورتی که پرونده‌های قضائی و حقوقی ایثارگران موضوعات جدی با حجم مالی بالاتری را در برگیرد نیز مورد حمایت قرار گرفته و با مصوبه کمیسیون آرای خاص می‌توانیم مبالغ بیشتر از سقف در نظر گرفته شده را تامین کنیم.

بزرگی امضای تفاهم نامه جامع با قوه قضائیه و زیرمجموعه های آن از جمله ستاد دیه را یکی از اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران طی ماه‌های اخیر اعلام و خاطرنشان کرد: طبق این تفاهم نامه دادگستری‌های تمام استان‌های کشور برای حمایت از جامعه ایثارگران اعلام آمادگی کرده اند و ساز و کار‌های آن را تهیه می‌کنند. همچنین بر اساس تفاهم نامه امضا شده با ستاد دیه، هر مبلغی که بنیاد شهید برای آزادی زندانیان غیرعمد ایثارگر هزینه کند، چهار برابر آن نیز از سوی ستاد دیه تامین می‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرای قانون جامع ایثارگران را از دغدغه‌های مهم چالش برانگیز بنیاد شهید دانست و با تاکید بر اینکه این مجموعه تمام تلاش خود را برای اجرای دقیق آن به کار گرفته است، یادآور شد: هر نهاد، دستگاه و فردی که در برابر اجرای این قانون مقاومت و مانع ایحاد کند، مرتکب تخلف شده و در مراجع قانونی باید پاسخگو باشد.

به گفته وی در ۲ سال اخیر میزان اجرای قانون جامع ایثارگران از ۱۹ درصد به ۳۳ درصد رسیده است که باید با تلاش همگانی و با مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی این آمار‌ها افزایش یافته و جامعه ایثارگری در این زمینه مشکلی را احساس نکنند.

 

دیدار و گفتگو با استاندار آذربایجان شرقی

«محسن بزرگی» با حضور در دفتر «عابدین خرم» استاندار آذربایجان شرقی با ایشان دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار  «علی اکبر سلمانی» سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی و «مرتضی عبدی» مشاور حقوقی استاندار آذربایجان شرقی نیز حضور داشتند.

 

دیدار با سه خانواده ۲ شهید و یک جانباز ۷۰ درصد

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در برنامه‌ای دیگر،  در جمع صمیمی خانوادۀ شهیدان «یوسف و حبیب هاتف»، «علیرضا و محمداسماعیل شکیب» و «اکبر و مهدی عباسی»  و جانباز سرافراز ۷۰ درصد داود امیرحقیان حضور یافت و با آنان گفت‌وگو کرد.

در این دیدارها لوح سپاسی از سوی محسن بزرگی به خانواده های دیدارشونده اهدا شد.

ادای احترام به شهدای استان

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین پیش از دیدار با استاندار آذربایجان شرقی با حضور در یادمان شهید گمنام استانداری، ضمن قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام و با آرمان های والای آنان تجدید میثاق کرد.

براساس این گزارش، بزرگی در پایان برنامه ها از وکلا و مدیران حقوقی بنیاد شهید استان هم تجلیل و قدردانی و همچنین با برخی رسانه‌های محلی درباره اهداف سفر خود گفتگو کرد.