نماینده ویژه رئیس بنیاد شهید در امور رسیدگی به آسیب دیدگان حادثه تروریستی کرمان اعلام کرد

۷۵شهید حادثه تروریستی کرمان احراز هویت شدند

نماینده ویژه رئیس بنیاد شهید در امور رسیدگی به آسیب دیدگان حادثه تروریستی کرمان اگعت: ۷۵ شهید این حادثه تروریستی تا کنون احراز هویت شده اند و روند رسیدگی به خانواده‌های آنان و همچنین آسیب دیدگان درحال انجام است.

محسن بزرگی روز یکشنبه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید. درباره حادثه تروریستی پیش آمده در کرمان گفت: برابر «قانون حمایت از افرادی که توسط گروهک‌های ضد انقلاب و منحرفین اعتقادی اسیر، کشته و یا معلول می شوند» کلیه اتباع ایرانی که توسط گروهک‌های ضدانقلاب یا جریانات اعتقادی منحرف با هدف ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران و ایجاد رعب و وحشت در جامع اسیر، مجروح یا کشته شده و یا می شوند حسب مورد مشمول قوانین و مقررات مربوط به آزادگان، جانبازان و شهدا می گردند.

نماینده ویژه رئیس بنیاد شهید در امور رسیدگی به خانواده های شهدا و آسیب دیدگان این حادثه افزود: به محض وقوع حادثه تروریستی کرمان در سالگرد شهید سردار سلیمانی که منجر به شهادت و مجروحیت تعدادی از شرکت کنندگان در مراسم گردید، به دستور دکتر قاضی‌زاده هاشمی کمیته‌ ویژه‌ای تشکیل شد تا بدون فوت وقت نسبت به بررسی و احراز شهادت و جانبازی شهدا و مصدومان حادثه اقدام کند. 

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید افزود: ارائه‌ هر گونه خدمت به بازماندگان حادثه، منوط به احراز شهادت و جانبازی بود لیکن دکتر قاضی‌زاده در یک تدبیر انقلابی در همان دقایق اولیه وقوع حادثه دستور داد مبلغی بصورت علی‌الحساب برای امور ضروری بازماندگان شهدای حادثه به حساب آنها واریز شود تا بتوانند نسبت به امور اولیه اقدام کنند.

بزرگی با بیان اینکه تا به حال ۷۵ نفر از شهدای مردمی احراز هویت شده‌ و خانواده‌هایشان در حال دریافت خدمات هستند، گفت: ۴ تن از شهدا نیز از نیروهای فراجا بودند که روند اداری‌شان باید از طریق سازمان‌ متبوع طی شود.

 وی ادامه داد:: احراز جانبازی ۱۱۰  آسیب‌دیده حادثه در بنیاد شهید نهایی شده که پرونده ۱۸ نفر از آن‌ها جهت تعیین درصد جانبازی به کمیسیون پزشکی بنیاد ارسال شده و اواخر هفته جاری درصد جانبازی‌شان تعیین و در سامانه بنیاد ثبت خواهد شد. به بنیاد استان کرمان تأکید کردیم پرونده ۲۴ نفر باقی‌مانده را تکمیل و جهت تعیین درصد به کمیسیون پزشکی ارسال کنند.  

نماینده ویژه رئیس بنیاد شهید در امور حادثه کرمان درباره نوع رسیدگی بنیاد شهید به خانواده‌های شهدای کرمان تصریح کرد: هر خانواده ممکن است مشکل بخصوصی داشته باشد که بدنبال حل مشکلات فوری خانواده‌ها هستیم. یکی ممکن است مشکل فوری مسکن  و دیگری  مشکل پزشکی داشته باشد. برای مثال یکی از اعضای خانواده شهدای کرمان احتیاج به پیوند کلیه داشت که ما سریعاً مبلغ مورد نیاز را با کمک مدیرعامل شرکت گل‌گهر تأمین کردیم و فردا عمل جراحی او انجام خواهد شد. 

 معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید در ادامه گفت: طبق دستور رئیس جمهور محترم در جلسه مورخ ۱۷ دیماه امسال هیات وزیران در حال بررسی و رصد فوری مشکلات خانواده‌های آسیب‌دیدگان حادثه تروریستی کرمان هستیم تا شاید التیامی بر درد و رنج این خانواده‌ها باشد. 

وی با بیان اینکه بنیاد شهید در بخش‌های مختلفی به خانواده‌های شهدا و جانبازان حادثه کرمان رسیدگی می‌کند، گفت: مسکن، بهداشت و درمان، مددکاری، به خصوص برای خانواده‌هایی که شوک جسمی نیز به آن‌ها وارد شده، از جمله خدمات بنیاد به خانواده‌های قربانیان این حادثه است. همچنین به خانواده‌ها مشاور و مددکار اعزام شده تا نظام مسائل و مشکلات فوری و جدی‌شان استخراج شود.

نماینده ویژه رئیس بنیاد شهید در امور حادثه کرمان اظهار کرد: روز حادثه حدود ۵۰۰ نفر به بیمارستان مراجعه کرده‌اند و تعداد زیادی بصورت سرپایی مداوا و مرخص شدند اما متاسفانه همچنان ۹ نفر از آن‌ها هنوز در بیمارستان بستری هستند و لازم است از دانشگاه علوم پزشکی و کادر پزشکی کرمان تشکر ویژه کنیم.

بزرگی خاطرنشان کرد از میان آسیب‌دیدگان، تنها افرادی که عارضه پایدار داشته‌اند جانباز محسوب می‌شوند و با توجه به میزان آسیب وارده به آن‌ها از ۵ تا ۷۰ درصد جانبازی اختصاص می‌یابد. 

وی در پایان تأکید کرد: طی کردن روند اداری احراز هویت شهدا در پرونده‌های مشابه بسیار زمان‌برتر بوده است. با این حال با دستور اکید معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد این کار در سریع ترین زمان ممکن انجام شد.