بانک مرکزی مکلف به تامین منابع ارزی خودرو برای ایثارگران است/ ماده ۷۴ قانون جامع ایثارگران ضمانت اجرایی ندارد

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید با بیان اینکه بانک مرکزی مکلف به تامین منابع ارزی برای واردات خودرو توسط ایثارگران است درباره ماده ۷۴ قانون جامع خدمات به ایثارگران گفت: این ماده ضمانت اجرایی ندارد و مجلس باید این ضمانت اجرایی را مصوب کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران، محسن بزرگی روز چهارشنبه در نشست خبری در گرگان، دلیل اصلی اجرایی نشدن بسیاری از احکام مندرج در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران از سال ۱۳۹۱ تا ابتدای دولت سیزدهم را کمبود منابع مالی عنوان و خاطرنشان کرد: در بخش‌هایی برای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران منابع مالی درنظر گرفته شد، اما برای اجرای آن پیگیری نشده بود. با اینهمه دولت سیزدهم ۱۹درصد اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را در دو سال به ۳۳ درصد رسانده است.

اجرایی شدن بیش از ۱۷ آیین نامه موجود در قانون جامع ایثارگران

معاون امور حقوقی و مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: این نهاد بیش از ۱۷ آیین نامه موجود در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را طی ۲ سال خدمت دولت سیزدهم تدوین و اجرایی کرده و تلاش داریم تا درصد تحقق را به ۱۰۰ برسانیم، اما در این راستا نیازمند تامین منابع مالی هستیم.

وی با تاکید بر این که نظام جمهوری اسلامی خود را مدیون خون شهدا، جانبازی جانبازان و جوانمردی آزادگان و رزمندگان و خانواده بزرگ ایثار می‌داند، اظهار کرد: سیاست کلی بنیاد شهید توسعه خدمات رسانی به ایثارگران در همه سطوح است که این مهم مشروط به تامین منابع مالی است.

معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره توجه به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران در برنامه هفتم توسعه گفت: حقوق ایثارگران در قوانین متعدد و به صورت پراکنده درج شده که احصا و اجرای آن را دشوار مینماید و در لایحه برنامه هفتم توسعه به بنیاد تکلیف شده طی مدت یک سال از اجرایی شدن برنامه، کلیه قوانین را تجمیع، تنقیح و نظام‌مند کند.

وی افزود: با همکاری نمایندگان محترم مجلس تنفیذ احکام برنامه ششم مربوط به ایثارگران در برنامه هفتم مورد استقبال قرار گرفت و سازمان برنامه و بودجه نیز موافقت خود را در این خصوص اعلام داشت

محل تامین مالی احکام باید مشخص باشد

بزرگی اضافه کرد: احکام الحاقی در برنامه هفتم در قالب طرح از سوی نمایندگان مطرح شده بود که ضروری بود بار مالی آنها تامین شود

وی با استقبال از توسعه هرگونه خدمات به جامعه هدف ابراز امیدواری کرد برای توسعه خدمات، منابع آن هم تامین شود و ایجاد احکام و تکالیف بدون در نظر گرفتن منابع آنها در جامعه هدف ایجاد نارضایتی می‌کند که این احکام عمل نمی شود و از سویی در جامعه چنین القا میشود که همه خدمات برای ایثارگران است و جلوه نادرستی خواهد داشت ، پس در هر حالت باید محل تامین منابع اجرای این احکام مشخص باشد.

بزرگی ایثارگران را هسته سخت انقلاب اسلامی دانست و گفت: نارضایتی این عزیزان پشتوانه های نظام را مورد مخاطره قرار خواهد داد.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: بنیاد در حدود منابع تخصیصی میتواند خدمات رسانی کند و سه قوه برای بر زمین نماندن قوانین و احکام باید دست در دست هم دهند و قانونگذار و سازمان برنامه و بودجه باید بودجه را مشخص و تامین کنند.

وی افزود: در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران برای برخی دستگاه‌ها همچون وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و غیره وظایف مستقیم مشخص شده و خدمت رسانی مناسب در این زمینه ها اعم از خودرو و مسکن منوط به اجرای این تکالیف توسط آنهاست اما ما به عنوان مدافع حقوق ایثارگران، مطالبه گری و پیگیری داریم و خواهیم داشت.

معاون امور حقوقی و مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه از وظایف اصلی خود شانه خالی نمی‌کنیم و از دستگاه‌ها برای احقاق حق جامعه هدف مطالبه‌گر هستیم، گفت: برای عمل کردن یا نکردن دستگاه‌های دیگر در حوزه ایثارگران، تبصره یک ماده ۷۴ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران  همه دستگاه‌ها را مکلف به ارایه گزارش عملکرد به بنیاد شهید کرده و ما نیز موظف به جمع‌بندی و ارایه آن به رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی هستیم.

بزرگی یادآور شد: برای ارائه گزارش عملکرد سال گذشته دستگاه‌ها و معاونت‌های بنیاد، مکاتبات آخر انجام شده و به وزارتخانه‌ها تا ۲۲ آبان ماه مهلت داده شده تا گزارش ارایه دهند.

وی ادامه داد: گزارش سال گذشته، خالی از گزارش عملکرد بسیاری از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها بود و متاسفانه تبصره یک ماده ۷۴ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ضمانت‌ اجرایی لازم را ندارد.

معاون امور حقوقی و مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: از نمایندگان مجلس انتظار داریم اگر قرار است خدمتی به جامعه هدف ارایه دهند، برای این تبصره و ماده مشخص، ضمانت اجرایی مناسب تعیین و تصویب کنند.

ارسال ۲ آیین نامه تخصیص خودرو وارداتی به دولت

وی در خصوص تخصیص خودرو داخلی و خارجی به جانبازان براساس ماده ۴۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: براساس بند واو تبصره هفت قانون بودجه به جانبازان بالای ۵۰ درصد مجوز واردات خودروهای خارجی داده شده و برخی از ایثارگران نیز مشمول خودروی داخلی هستند که ما ۲ آیین نامه برای خودروهای خارجی و داخلی را به دولت فرستادیم.

به گفته بزرگی، جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد که محدودیت حرکتی دارند، با دریافت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۶ می‌توانند از سهمیه خودروهای داخلی استفاده کنند.

 

 

بانک مرکزی مکلف به تامین منابع ارزی واردات خودرو توسط ایثارگران است
معاون امور حقوقی و مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بر همین اساس شرایط از مهر ماه سال جاری برای ۲ هزار و ۱۱۲ نفر ایجاد شده که هزار و ۲۰۰ نفر از خودرو ۲۰۷ اتوماتیک و ۹۱۲ نفر از خودرو شاهین اتوماتیک می‌توانند استفاده کنند.

بزرگی افزود: در خودروهای خارجی با چالش ارزی مواجه هستیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که توان تامین ارز را ندارد، در صورتی که این اعلام خلاف آیین‌نامه اجرایی بوده و بانک مرکزی مکلف به تامین منابع ارزی است.

وی ادامه داد: همه جانبازان بالای ۵۰ درصد که حدود ۳۰ هزار نفر هستند، می‌توانند وفق آیین نامه مصوب دولت اقدام به واردات خودرو آن هم با شرایط ویژه کنند.

معاون حقوقی و مجلس بنیاد شهید یادآور شد: براساس بند یک تبصره ۱۷ آیین‌نامه، ارزش قیمت خودرو وارداتی در کشور مبدا برای جانبازان ۷۰ درصد ویژه که نوع جانبازی آنها قطع ۲ دست یا ۲ پا از مچ یا قطع نخاع است تا سقف ۳۵ هزار یورو مشخص شده و این ارزش برای سایر جانبازان ۷۰ درصد ۳۰ هزار یورو است. سایر جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر نیز می توانند نسبت به واردات خودرو تا سقف ۲۵ هزار یورو اقدام کنند.