قانون اساسنامه بنياد شهيد و امور ایثارگران

مصوب 27/02/1377 مجلس شورای اسلامی با اصلاحات و الحاقات بعدی

           
فصل اول – كلیات

ماده1 (اصلاحی 18/01/1387)ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران ـ كه از این پس دراین اساسنامه به اختصار بنیاد نامیده می­شود ـ نهادی است انقلابی كه در اجرای فرمان رهبر كبیر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در تاریخ22/12/1358 و در پی موافقت مقام معظم رهبری مبنی بر ادغام سه نهاد انقلابی بنیاد شهید انقلاب اسلامی، سازمان جانبازان انقلاب اسلامی و ستاد رسیدگی به امور آزادگان تأسیس شده و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و امور آن طبق مقررات و قوانین مربوط به نهادهای عمومی غیردولتی و در چارچوب این اساسنامه و آیین­نامه­ های مربوطه زیر نظر رییس جمهور و نظارت عالیه مقام معظم رهبری اداره می­شود

ماده2ـ مدت فعالیت بنیاد از تاریخ تأسیس نامحدود است. انحلال یا خاتمه آن با نظر مقام معظم رهبری می­باشد.

فصل دوم – اهداف و وظایف

ماده3 (اصلاحی 18/01/1387)ـ اهداف بنیاد عبارتند از:

  • احیاء، حفظ و ترویج فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه؛
  • زنده نگهداشتن یاد و نام شهیدان انقلاب اسلامی و ایثارگران و حفظ آثار آن­ها؛
  • اعتلاء معرفت و تعهد جامعه در قبال ارزش­های فرهنگ ایثار و شهادت و بالا بردن تعهد آنان نسبت به رعایت شأن، حق، حرمت، منزلت جامعه هدف و خانواده آنان؛
  • تلاش برای استفاده از امكانات عمومی جامعه و نظام و نیز بهره­گیری از سرمایه و دارایی بنیاد برای رشد و اعتلای مادی و معنوی جامعه هدف.

ماده 4 (اصلاحی 18/01/1387) ـ در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به كارمی­رود:   
الف ـ جامعه هدف: خانواده ­های شاهد، جانبازان، آزادگان و خانواده­ های آنان؛        
ب ـ خانواده­ های شاهد: پدر، مادر، همسر و فرزند شهید، مفقودالاثر و اسیر؛          
ج ـ خانواده جانباز و آزاده: همسر، فرزند و والدین تحت تكفل.

تبصره 1 (اصلاحی 18/01/1387) ـ تعیین مصادیق عملی شهید، مفقودالاثر، جانباز، آزاده و اسیر در چارچوب قوانین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر اساس آیین­نامه­ای خواهد بود كه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همكاری بنیاد و ستاد كل نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

تبصره 2 (الحاقی 18/01/1387)ـ كلیه كسانی كه تا تاریخ تصویب این قانون توسط بنیاد به عنوان شهید، جانباز و یا آزاده شناخته شده­اند همچنان از خدمات مربوط برخوردار خواهند بود.

ماده 5 (اصلاحی 18/01/1387) ـ اهم وظایف بنیاد علاوه بر اجرا و پیگیری دستورات و فرمان­های حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و فرامین و تدابیر مقام معظم رهبری در رابطه با جامعه هدف، از جمله فرمان ده ماده­ای مورخ 22/12/1358عبارتند از:

الف ـ در قبال شهادت و ایثار: برنامه­ریزی و تلاش به منظور تبیین مفهوم و فلسفه جهاد و شهادت و ایثار، احیا، حفظ و ترویج فرهنگ و روحیه ایثارگری و شهادت طلبی در جامعه به عنوان والاترین ارزش الهی از طریق:

1ـ بسیج كلیه امكانات نظام و جامعه اسلامی به ویژه نهادهای فرهنگی، اجتماعی، هنری، آموزشی و وسایل ارتباط­جمعی؛

2ـ شناسایی و تقویت و ترویج عوامل و موجبات رشد و توسعه فرهنگ شهادت طلبی؛

3ـ بررسی و شناسایی عوامل بازدارنده و مخرب فرهنگ شهادت و ایثارگری و تلاش در امحاء و رفع آن­ها.         

ب ـ در قبال شهداء و ایثارگری: برنامه ریزی و تلاش برای تجلیل و تكریم از مقام والای شهدا و بزرگداشت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنان از طریق:

1 ـ برگزاری مراسم یادبود با الهام از مكتب عاشورای حسینی و با استفاده از مناسبت­های ملی و مذهبی؛

2 ـ حفظ قداست و منزلت گلزار شهدا و محور قراردادن این مراكز در برگزاری مراسم رسمی و مردمی و پیگیری مرمت و ارایه خدمات شایسته به مراكز مذكور توسط شهرداری­ها و سایر نهادهای ذیربط براساس ضوابطی كه بنیاد اعلام می­كند؛

3 ـ پی­گیری نامگذاری معابر، میادین، مراكز فرهنگی، اجتماعی و سایر اماكن عمومی و ملی به نام مبارك شهدا و نصب یادمان­ها از طریق دستگاه ­های ذیربط؛

4 ـ جمع آوری و حفظ و نگهداری و معرفی آثار فرهنگی، ادبی، هنری، وصایا و دیگر آثار شهدا و ایثارگران؛

تبصره (الحاقی 18/01/1387) ـ نحوه و ضوابط اجراء این بند به موجب آیین­نامه­ای كه بنا به پیشنهاد بنیاد و با هماهنگی ستاد كل نیروهای مسلح و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و به تصویب هیئت وزیران می­رسد تعیین خواهد شد.

5 ـ تشویق و ترغیب و حمایت از جامعه فرهنگی، آموزشی، هنری و اندیشمندان، ادبا و نویسندگان در ثبت، تبیین و معرفی ویژگی­ها، سیره معنوی و فضایل اسوه ­های شهادت و ایثار؛

6 (الحاقی18/01/1387)ـ توانمندسازی فردی و جمعی آحاد جامعه هدف به منظور ایفاء نقش و رسالت مطلوب و مؤثر در مدیریت اداری و سیاسی كشور.

ج ـ در قبال جامعه هدف: برنامه­ریزی و تلاش برای صیانت و رشد و اعتلای مادی و معنوی جامعه هدف در زمینه ­های:

1 (اصلاحی 18/01/1387)ـ امور فرهنگی ـ آموزشی         
پیگیری و نظارت امور فرهنگی، تربیتی و آموزشی فرزندان آنان و زمینه سازی رشد و تعالی فكری، روحی، اخلاقی و تحصیلی آن­ها از طریق:

  • تهذیب و كسب معنویت اسلامی و ارتقای معرفت دینی و بهره­وركردن استعدادهای الهی آنان؛
  • ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به جامعه هدف و نظارت درجهت ایجاد تسهیلات لازم برای ارتقای علمی، تحقیقی، آموزشی و مهارت­های فكری و تخصصی و پرورش جسمی فرزندان آنان در تمام مراحل و مقاطع تحصیلی به بهترین وجه با همكاری مراجع ذی­ربط؛
  • تقویت روحیه خدمت به اسلام ناب محمدی در جامعه هدف؛

2 (اصلاحی18/01/1387)ـ امور معیشتی و رفاهی
تلاش در جهت خود اتكایی اقتصادی و تأمین اجتماعی و رفاهی جامعه هدف از قبیل:

  • فراهم سازی تسهیلات و ارایه حمایت­های لازم و آموزش­های تخصصی، فنی و حرفه­ای و نیز جلب مشاركت كلیه سازمان­ها و دستگاه ­های ذی­ربط جهت ایجاد اشتغال مفید برای جامعه هدف؛
  • تأمین و پرداخت حقوق، مستمری و مزایای جامعه هدف مشمول و دارای شرایط در چارچوب قوانین، مقررات و ضوابط مربوط؛
  • تأمین بهداشت، درمان، مسكن، بیمه عمر، حوادث و بازنشستگی و نیازهای معیشتی با حفظ عزت، كرامت، شأن و جایگاه آنان؛
  • ارایه خدمات و تسهیلات در زمینه ازدواج فرزندان و همسران شاهد؛
  • پیگیری و انجام اقدامات ممكن درجهت ارایه خدمات و تسهیلات و مساعدت­های لازم به والدین معظم شاهد؛
  • توجه خاص به امور فرزندان معلول، والدین از كارافتاده و همسران غیرمزدوج شهداء؛
  • بسترسازی برای حضور فیزیكی فعال و مؤثر جانبازان در عرصه اجتماعی و پیش­بینی امكانات خاص در معابر، اماكن عمومی و اداری، فضاها و وسایط نقلیه عمومی در سطح شهرها و كشور.

3 (اصلاحی 18/01/1387)ـ امور حقوقی و قضایی

تلاش در جهت حل و فصل امور حقوقی و قضایی جامعه هدف با همكاری مراجع ذی­ربط از طریق:

  • پیشنهاد و همكاری با مراجع قضایی در تعیین، نصب و عزل قیم و امین و مراقبت بر اعمال آن­ها، همچنین مراقبت بر اعمال اولیا، اوصیا، قیم­ها و حضانت كنندگان از صغار و محجورین جامعه هدف و رسیدگی به اختلاف­ها در امر حضانت فرزندان و ارایه راه حل به محاكم؛
  • مساعدت و همكاری با مراجع ذیربط درجهت تبدیل و تغییر در اموال و دارایی صغار شاهد در راستای مصالح و غبطه آنان برحسب موازین شرعی و درصورت لزوم پی گیری به منظور حل و فصل اختلافات مربوط تا صدور حكم قطعی؛
  • درخواست تنفیذ وصیت­نامه عادی شهدا از محاكم ذی­صلاح و پی­گیری امور مربوط به انحصار وراثت و مراقبت بر احصار[احصا] و تحریم[تحریر] جامعه هدف و تقویم و نگهداری حساب اموال صغار و محجورین و معاضدت حقوقی و قضایی خانواده ­های شاهد درصورت ضرورت؛
  • شركت كارشناسان حقوقی بنیاد در محاكم ذی­صلاح به عنوان وكیل در دعاوی جهت دفاع و استیفای حقوق جامعه هدف در دعاوی مربوطه بنا به درخواست آنان.

4 (اصلاحی 18/01/1387)ـ امور اقتصادی            

  • اداره و بهره­برداری مطلوب از اموال و دارایی­های تحت پوشش بنیاد و توسعه منابع مالی به منظور ایجاد پشتوانه ­های مادی برای فعالیت­های محوله؛
  • بكارگیری مطلوب پس اندازها، اموال و دارایی­های فرزندان شاهد ـ كه دراختیار بنیاد است ـ برای تأمین آینده اقتصادی آن­ها و جلوگیری از كاهش ارزش دارایی­ها.

تبصره ـ ضوابط تنظیم و صدور احكام كارگزینی و تشخیص افراد تحت تكفل شاهد به­موجب آیین­نامه­ای خواهد بود كه توسط بنیاد و سازمان امور اداری و استخدامی تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

فصل سوم ـ اموال، دارایی ­ها و منابع مالی

ماده 6 ـ اموال و دارایی­های بنیاد عبارت است از:

  • كلیه اموال منقول و غیرمنقول، سهام، اوراق بهادار، وجوه نقد و دیگر دارایی­هایی كه به حكم محاكم به تملك بنیاد درآمده یا در می­آید؛
  • كلیه اموال، دارایی­هایی كه از طرف دولت دراختیار بنیاد قرار می­گیرد؛
  • اموال و دارایی­هایی كه از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی به بنیاد اهدا می­شود؛
  • كلیه اموال ودارایی­ها، مالكیت­ها و امكانات بنیاد شهید، ستاد رسیدگی به امور آزادگان و اموال و دارایی­هایی كه از بنیاد مستضعفان با اذن مقام معظم رهبری منتقل می­شود.

ماده 7 ـ منابع مالی بنیاد عبارتند از:

  • كمك­های مقام معظم رهبری؛
  • كمك­ها و اعتبارات مصوب در بودجه عمومی كشور؛
  • درآمدهای حاصل از فعالیت­های اقتصادی بنیاد؛
  • هدایا و كمك­های بنیاد مستضعفان و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی.

فصل چهارم ـ اركان

ماده 8 ـ اركان بنیاد عبارتند از:

  • هیئت امناء؛
  • نماینده ولی فقیه در بنیاد (درصورت معرفی معظم­له)؛
  • رییس بنیاد.

ماده 9 (اصلاحی 18/01/1387)ـ هیئت امناء بنیاد مركب از هفت نفر [ده نفر] به شرح زیر است:

  • رییس جمهور به عنوان رییس هیئت امناء؛
  • نماینده ولی فقیه در بنیاد (درصورت تعیین)؛
  • رییس بنیاد به عنوان نایب رییس هیئت امناء؛
  • دو نفر از وزراء فرهنگی به انتخاب رییس جمهور؛
  • سه نفر از شخصیت­ها و افراد بصیر در امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از میان جامعه هدف به پیشنهاد رییس بنیاد و تایید رییس جمهور؛
  • وزراء تعاون، كار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی.

تبصره (اصلاحی 18/01/1387)ـ یكی از معاونان بنیاد بنا به پیشنهاد رییس بنیاد و تأیید رییس هیئت امناء به عنوان دبیر جلسه بدون حق رأی شركت خواهد كرد.

ماده 10 (اصلاحی 18/01/1387)ـ وظایف و اختیارات هیئت امناء به شرح زیر است:

  • پی­گیری اوامر و رهنمودهای ابلاغی مقام معظم رهبری؛
  • تصویب خط مشی­ها و سیاست­های كلی؛
  • تصویب برنامه و بودجه سالانه تشكیلات؛
  • تصویب صورت حساب عملكرد سالانه؛
  • ارائه گزارش عملكرد سالانه بنیاد به مقام معظم رهبری و كسب رهنمودهای لازم؛
  • تصویب سایر موضوعاتی كه توسط رییس بنیاد برای تحقق اهداف بنیاد ارایه می شود؛
  • بررسی و تأیید تغییرات و اصلاحات اساسنامه پس از أخذ موافقت مقام معظم رهبری به­منظور طی مراحل تصویب؛
  • تصویب آیین­نامه ­های مالی و معاملاتی بنیاد در حدود قوانین و مقررات؛
  • تصویب ضوابط سرمایه­گذاری شركت­های وابسته؛
  • سیاست­گذاری نحوه اداره و اتخاذ تصمیم در رابطه با نحوه اداره و مصرف درآمدهای حاصل از فروش آن قسمت از اموال و املاك بنیاد و فعالیت­های اقتصادی سازمان­های وابسته كه شرعاً تصرف در آن­ها با اذن ولی فقیه می­باشد براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در جهت اهداف عالیه بنیاد.

تبصره (الحاقی 18/01/1387)ـ دستورالعمل نحوه تشكیل جلسات و تصمیم­گیری در اولین جلسه هیئت امناء بنا به پیشنهاد رییس بنیاد به تصویب هیئت امناء خواهد رسید.

ماده 11 (اصلاحی 18/01/1387)ـ اهم وظایف نماینده ولی فقیه درصورت تعیین به شرح زیر می­باشد:

  • پیشنهاد سیاست­های لازم برای حفظ و ترویج فرهنگ شهادت طلبی و ایثار در جامعه و ارائه آن به هیئت امناء جهت تصویب؛
  • نظارت بر امور فرهنگی جامعه هدف و حفظ و تعمیق و ترویج فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه و نظارت بر اجرای آن؛
  • تطبیق دستورالعمل­ها و آیین­نامه ­های داخلی با موازین شرعی و رهنمودهای ابلاغی مقام معظم رهبری؛
  • اعمال اختیارات شرعی تفویض شده از سوی مقام معظم رهبری؛
  • ارائه برنامه­ های عقیدتی ـ سیاسی جهت رشد و ارتقاء خصوصیات فكری و اخلاقی خدمتگزاران جامعه هدف و ارتقاء جو معنوی بنیاد
  • نظارت بر حسن جریان امور بنیاد.

ماده 12 (اصلاحی 18/01/1387)ـ رییس بنیاد بالاترین مقام اجرایی بنیاد است كه به پیشنهاد رییس جمهور و تایید مقام معظم رهبری با حكم رییس جمهور به مدت چهار سال منصوب و مسئولیت اداره امور بنیاد و اجرای برنامه­ ها را برعهده خواهد داشت و اهم وظایف او به شرح زیر است:

  • تهیه، تدوین و پیشنهاد خط مشی­ها و سیاست­های اجرایی، برنامه و بودجه سالانه، صورت­های مالی و گزارش عملكرد سالانه بنیاد به هیئت امناء برای اقدام لازم؛
  • تنظیم و تدوین آیین­نامه­ های لازم و همچنین پیشنهاد اصلاح تشكیلات جهت تصویب به مراجع ذیربط؛
  • نمایندگی بنیاد در كلیه امور حقوقی و نزد كلیه مراجع اعم از قضایی، اداری و قانون­گذاری و طرح و اقامه دعاوی و دفاع و جوابگویی به هرگونه دعاوی حقوقی، جزایی و اداری به طرفیت از بنیاد و انجام سایر فعالیت­های لازم برای استیفای حقوق بنیاد با حق تعیین وكیل یا نماینده و تفویض اختیارات لازم به آنان برای انجام امور محول و پایان دادن به دعاوی از طریق مصالحه و یا ارجاع به داوری با رعایت قوانین؛
  • انجام كلیه امور مالی، اداری، فرهنگی و اجتماعی ازجمله عزل و نصب مدیران و صدور دستورالعمل­ها و بخش­نامه­ های لازم همچنین گشایش انواع حساب­های بانكی، انجام هر نوع معامله و هرگونه ارتباط با مؤسسات و سازمان­های دولتی، غیردولتی و اشخاص حقیقی یا حقوقی؛
  • اتخاذ تصمیم در مورد سرمایه­گذاری از محل منابع در اختیار بنیاد در چارچوب سیاست­های مصوب هیئت امناء؛
  • تهیه پیش نویس آیین­نامه­ ها و ارائه آن­ها به هیئت امناء جهت طی مراحل تصویب؛
  • بررسی و ارائه پیشنهاد اصلاح و یا تغییر مواد اساسنامه به هیئت امناء جهت طی مراحل تصویب؛
  • تهیه تشكیلات تفصیلی بنیاد و تصویب در هیئت امناء؛
  • انعقاد هرگونه قرارداد و تغییر و تبدیل و یا فسخ و اقاله آن و خرید و فروش و معاوضه اموال و ماشین آلات و برگزاری مناقصه و مزایده در حدود آیین­نامه­ های مالی و معاملاتی؛
  • قبول اموال واحدهای اقتصادی و سهام یا سهام الشركه به نحوی كه متضمن صرفه و صلاح بنیاد باشد؛
  • تأسیس، ادغام، انحلال یا واگذاری شركت­ها و واحدهای اقتصادی بنیاد در چارچوب قوانین و مقررات و مصوبات هیئت امناء.

تبصره (الحاقی 18/01/1387)ـ رییس بنیاد می تواند با حفظ مسئولیت، بخشی از وظایف و اختیارات خود را به هر یك از كاركنان تفویض نماید.

فصل پنجم ـ امور مالی و اداری

ماده 13 ـ بودجه تفصیلی بنیاد هر سال براساس اعتبارات و كمك­های مصوب از محل بودجه كل كشور و سایر منابع یادشده در ماده 7 این اساسنامه تنظیم و پس از تصویب هیئت امناء به مورد اجرا گذارده می­شود.

تبصره ـ اعتبارات مربوط به بودجه عمومی هرسال در قالب طرح و برنامه و به صورت كمك در بودجه كل كشور منظور می­شود.

ماده 14 (اصلاحی 18/01/1387)ـ رییس بنیاد موظف است ظرف چهار ماه پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه مقررات اداری و استخدامی بنیاد و سایر آیین­نامه ­های مورد نیاز برای اجراء این اساسنامه حسب مورد اقدام و جهت تصویب به هیئت وزیران ارائه نماید.

ماده15 (الحاقی 18/01/1387)ـ انتقال كاركنان رسمی بنیاد كه تا پایان سال 1383 به استخدام درآمده­اند و مأموریت آن­ها به سایر دستگاه ­ها و نهادهای دولتی و یا عمومی با رعایت مقررات مربوط به كاركنان دولت مجاز است.

ماده16 (اصلاحی 18/01/1387) ـ مقررات اداری و استخدامی بنیاد ظرف3 ماه پس از تصویب این اساسنامه در چارچوب قانون نظام هماهنگ پرداخت بنا به پیشنهاد مشترك بنیاد و سازمان امور اداری و استخدامی كشور به تصویب هیئت وزیران می­رسد.

ماده17 (اصلاحی 18/01/1387) ـ كلیه قوانین و مقررات مغایر با این اساسنامه لغو می­گردد.

قانون فوق مشتمل بر هفده ماده و چهار تبصره در جلسه علنی روز یكشنبه مورخ بیست و هفتم ماه اردیبهشت ماه یك­هزارو سیصد و هفتاد و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 06/03/1377 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.